Social search

TikTok Search: zó ga je aan de slag met TikTok SEO

Home Blog TikTok Search: zó ga je aan de slag met TikTok SEO

Google en Bing domineerden in de wereld van zoekmachines. Maar er is een nieuwe speler in het veld: TikTok. Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd is TikTok snel uitgegroeid tot meer dan alleen een platform voor entertainment; het is een krachtige zoekmachine geworden, vooral onder Gen Z.

Inhoudsopgave

  1. De opkomst van TikTok als zoekmachine
  2. Waarvoor wordt TikTok search gebruikt?
  3. Hoe werkt zoeken op TikTok?
  4. Zoekwoordenonderzoek voor TikTok
  5. TikTok SEO: dit zijn de ranking factoren
  6. Ook steeds meer bedrijven zien het nut van TikTok
  7. TikTok als zoekmachine: ga jij er mee aan de slag?

De opkomst van TikTok als zoekmachine

Uit recent onderzoek van Adobe blijkt dat 41% van de consumenten nu TikTok gebruikt om te zoeken naar informatie, recepten, muziek en meer. Deze trend is met name sterk onder jongere mensen: 64% van Gen Z (geboren na 1996) en 49% van de millennials (geboren tussen 1981-1996) gebruiken TikTok als zoekmachine.

tiktok search adobe onderzoek

Bovendien lazen we dat TikTok een partnerschap met Google aan het onderzoeken is. Gebruikers zagen in de zoekresultaten op TikTok een sectie van Google waarmee ze de zoekopdracht verder konden voortzetten in de zoekmachine.

Google’s Senior Vice President Prabhakar Raghavan zei vorig jaar namelijk dat Google TikTok’s opkomst als zoekmachine als risico ziet. Uit studies van Google bleek namelijk dat 41% van de jonge mensen TikTok gebruikt als zij bijvoorbeeld zoeken naar een plek om te lunchen. En dus niet Google of Google Maps.

 

partnerschap tiktok en google

Daarbij toont Google ook steeds meer TikTok video’s in de zoekresultaten en hebben ze getest met short video’s in de menu bar. In de Verenigde Staten bestaan de zoekresultaten bijvoorbeeld in de categorie Food & Drink voor meer dan 45% uit short video’s en in de categorie Arts & Entertainment voor meer dan 50%.

Waarvoor wordt TikTok search gebruikt?

TikTok staat tegenwoordig vol met DIY-projecten, kookrecepten, tutorials en productreviews. Het is een schatkamer van informatie. Samen met de unieke, gepersonaliseerde manier waarop content wordt geleverd is TikTok een enorm goede zoekmachine aan het worden. Waar ons social label Monkeys & Bananas zijn steentje goed aan bijdraagt met pakkende social content voor klanten als KwikFit en Swiss Sense.

Zoals je in onderstaande afbeelding ziet, geeft 44% dan ook de voorkeur aan TikTok als zoekmachine vanwege de korte informatie video’s.

Zo’n 2 van de 5 ondervraagde Gen Z’ers waardeert hoe TikTok video’s toont die zijn afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren. Hierdoor is het platform niet alleen een bron van entertainment is, maar nu dus ook een betrouwbare bron van kennis en expertise.

waar zoeken consumenten naar op tiktok

TikTok moedigt gebruikers door middel van een push bericht ook al aan om een snelkoppeling van TikTok als zoekmachine toe te voegen aan hun beginscherm.

tiktok pusht zoek-snelkoppeling

Hoe werkt zoeken op TikTok?

Je kunt TikTok op verschillende manieren gebruiken. Je kunt op de ‘Voor jou’ pagina video’s bekijken vanuit het algoritme, bij ‘Volgend’ video’s van accounts die jijzelf volgt of je kunt zoeken naar video’s.

manieren om TikTok te gebruiken

En hoe zoek je op TikTok? Dat kan door de zoekfunctie te gebruiken. Deze vind je rechts bovenin het scherm door op het vergrootglas te tikken. Maar je kunt ook zoeken door op een hashtag bij een video te klikken of door te tikken op blauwe zoekcommentaar die soms in de reacties onder de video’s staan.

hoe werkt zoeken op TikTok

Zoekwoordenonderzoek voor TikTok

Nu TikTok zich ontpopt als een populaire zoekmachine, is het dus tijd om te praten over TikTok SEO. Ja, net zoals je jouw website optimaliseert voor Google, is het nu tijd om je TikTok-content te optimaliseren voor betere vindbaarheid en zichtbaarheid. Maar hoe?

Door zoekwoorden te vinden. Maar hoe vind je die op TikTok? Dat kan door de zoeksuggesties te analyseren. Op deze manier achterhaal je waar TikTok gebruikers naar zoeken. Dit doe je door simpelweg de zoekfunctie op TikTok te gebruiken en bijvoorbeeld ‘Google’ te typen. TikTok komt dan zelf met een lijst zoeksuggesties. Eigenlijk net zoals we bij Google gewend zijn.

TikTok zoeksuggesties

Net als in Google, is het bij TikTok ook heel belangrijk dat je video aansluit op de zoekintentie van de gebruiker. Hou dit dus in de gaten tijdens je onderzoek. De zoekhoogtepunten in TikTok kunnen je hierbij helpen.

In de Verenigde Staten is nu ook een nieuwe functie gelanceerd: Creator Search Insights. Hiermee kun je precies zien waar TikTok gebruikers naar zoeken en op welke onderwerpen je kunt inhaken met je volgende video’s. De verwachting is dat deze functie ook naar Nederland komt, maar we weten nog niet wanneer.

TikTok SEO: dit zijn de ranking factoren

Net zoals Google, heeft TikTok ook bepaalde ranking factoren. Op basis van deze factoren bepaalt TikTok welke video’s worden getoond wanneer een gebruiker op bepaalde zoekwoorden zoekt. Zo hebben je telefooninstellingen invloed op wat voor videos je te zien krijgt, maar hier heb je als bedrijf natuurlijk geen invloed op. Laten we de factoren eens doornemen waar je wel invloed op hebt:

Captions

Wanneer je de zoekwoorden vooraan in de caption plaatst, het liefst in de eerste zin, en in de hashtags plaatst, rankt je video hoger.

In visual copy

Hiermee bedoelen we de tekst die je in je video plaatst. Zorg dat de belangrijkste zoekwoorden één keer voorkomen in deze tekst aan het begin van je video. In de screenshot van de video hieronder van Neil Patel zie je dat hij de tekst ‘SEO opportunities’ aan het begin van zijn video heeft geplaatst.

in visual copy tiktok

Afspeellijsten

Creëer afspeellijsten voor een bepaald onderwerp of domein. Plaats in zo’n afspeellijst alle video’s die betrekking hebben op dat specifieke onderwerp. Op die manier word je een autoriteit binnen een bepaald domein. En dat is ook weer goed voor het EEAT-principe.

afspeellijst tiktok seo

Audio

Ook het geluid van de TikTok video is belangrijk. Zorg dat je het zoekwoord en relevante synoniemen of vragen in de video benoemt.

Volgers

Een andere ranking factor zijn de accounts die gebruikers volgen. De kans is groter dat een gebruiker video’s te zien krijgt van accounts die zij volgen. Dit geldt wel alleen als de video overeenkomt met de zoekintentie.

Thumbnail

De thumbnail van een TikTok video heeft ook invloed op de ranking. Het is van belang dat de thumbnail duidelijk, relevant en aantrekkelijk is. Benoem hier ook weer het zoekwoord. In de afbeelding hieronder zie je hoe zulke thumbnails eruit kunnen zien.

thumbnail tiktok seo

Hashtags

Ook de hashtags van de video hebben invloed op de ranking van je TikTok video.

tiktok hashtags

Ook steeds meer bedrijven zien het nut van TikTok

Het onderzoek van Adobe toont ook aan dat bedrijfseigenaren TikTok omarmen als een platform om klanten te bereiken. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijfseigenaren gebruikt TikTok nu om hun bedrijf te promoten, met een gemiddelde van 9 posts per maand.

Bovendien zet 25% van de kleine bedrijfseigenaren influencer marketing in om hun verkoop en promoties te boosten, zoals onze partner Kuzco dat heel goed kan.

Gemiddeld wijden bedrijven 15% van hun totale marketingbudget aan het creëren van TikTok content, met plannen om deze investering te verhogen ondanks uitdagingen rondom engagement en contentcreatie.

Hieronder zie je hoe welke TikTok content volgens bedrijfseigenaren de zoekresultaten in traditionele zoekmachines hebben verslagen.

onderzoeksresultaten Adobe tiktok search

TikTok als zoekmachine: ga jij er mee aan de slag?

TikTok als zoekmachine negeren is geen optie meer. Met de juiste strategieën kun je jouw zichtbaarheid op dit platform aanzienlijk vergroten. Wil je hier eens over sparren? Neem dan gerust contact met ons op en lees over dienst: social search! Lees ook onze andere blogs om op de hoogte te blijven van de laatste trends op het gebied van SEO en SEA.

#seo
#TikTok
#TikTok als zoekmachine
#TikTok search
#TikTok SEO

Celine

Na haar studie begon Céline als content marketeer maar al snel vond zij haar weg richting SEO. Zoekwoordenonderzoeken en teksten schrijven? Laat dat maar aan Céline over. Met haar SEO optimalisaties heeft zij vele websites beter vindbaar weten te maken. Als SEO specialist bij The Online Guides helpt Céline nog meer klanten online beter vindbaar te worden.

Meer blogs door Celine
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
Bel ons direct
088 - 603 18 01
Mail ons direct
info@theonlineguides.nl
Search Updates ontvangen?
Schrijf je in!