Search Update

Search Update
SEO & SEA updates van mei 2023

Home Blog Search Update – SEO & SEA updates van mei 2023

In de Search Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste search trends en ontwikkelingen. Hierdoor blijf jij op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden op het gebied van zoekmachinemarketing en kun je ze direct toepassen in je werkzaamheden. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Ontdek hieronder alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing in mei 2023 met onder andere extra mogelijkheden voor Google Shopping advertenties en de nieuwste Google Reviews update!

Inhoudsopgave

  1. Preview van de toekomstige SERP in Google
  2. Grote verandering in ranking factors van Google
  3. Video thumbnails in Google krijgen aangepaste versie
  4. Verzend- en retourinformatie onder Google Shopping Ads
  5. Google Review Update 2023: alles wat je moet weten

Preview van de toekomstige SERP in Google

Google I/O is een jaarlijkse conferentie van Google waar ze praten over de toekomst van de zoekmachine. Een onderwerp wat daar aan bod kwam is – uiteraard – de toepassing van AI in de zoekmachine. En één ding is zeker: de pagina met alle zoekresultaten gaat flink op de schop.

Zo zul je bovenaan de pagina sneller antwoorden vinden en kun je direct doorvragen om meer te weten over het onderwerp. Ook voor het vinden van producten hoef je minder snel door te klikken naar webshops, omdat je in de resultatenpagina van Google al een completer overzicht krijgt.

Bekijk de video hieronder hoe dit er in de praktijk uit gaat zien!

Grote verandering in ranking factors van Google

Google heeft onder andere mobielvriendelijkheid en paginasnelheid van websites laten vallen als beoordelingsfactor voor de ranking in de zoekmachine. Verschillende bronnen beweerden al langer dat deze factoren slechts van kleine invloed waren op de ranking van je website.

Uit onderzoek is gebleken dat veel tijd en energie werd besteed aan het optimaliseren van deze rankingsfactoren, wat ten koste ging van factoren die zwaarder worden meegerekend.

Door de vier factoren (mobielvriendelijkheid, paginasnelheid, beveiliging en pagina ervaring) als factoren uit de ranking te halen, wil Google de aandacht van optimalisaties verplaatsen naar onderwerpen die zwaarder meetellen.

Website-ranking

Via: unsplash.com | Justin Morgan

Video thumbnails in Google krijgen aangepaste versie

Eerder werden er twee soorten video thumbnails weergegeven in Google:

    1. De vertoning waarbij de video bestaat uit de hoofdcontent van de webpagina. In dit geval wordt de thumbnail van de video links in de content geplaatst, waarna de meta gegevens van het zoekresultaat volgen.

Video-thumbnail-1

    1. Wanneer een zoekresultaat een video bevat welke niet wordt beschouwd als de hoofdcontent van de webpagina, wordt de thumbnail rechts van de metagegevens weergegeven.Laatstgenoemde video thumbnails worden nu geschrapt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat deze video’s minimaal bijdragen aan de betrokkenheid van de bezoekers van de website.

Google-video-thumbnail

Verzend- en retourinformatie onder Google Shopping Ads

Voorheen was het in Google Shopping advertenties al mogelijk om de prijzen van je producten weer te geven. Google biedt nu de mogelijkheid om extra gegevens weer te geven in je advertenties om conversies van je website te verhogen.

    • Informatie over verzendkosten

    • Verzendtermijn

    • Retourmogelijkheden

Deze extra informatie kan worden toegevoegd in dezelfde omgeving waar je productinformatie toevoegt. Wanneer er productinformatie ontbreekt, ontvang je als verkoper een waarschuwing van Google over de ontbrekende informatie.

Door aanvullende informatie te geven over de verzendkosten, verzendtijd en het retourbeleid van een aanbieder, hoopt Google dat de prestaties van Google Shopping worden verbeterd.

Google Review Update 2023: alles wat je moet weten

Tot slot heeft Google een update uitgebracht over het schrijven van reviews. Deze is nu helemaal uitgerold. Dit heeft voornamelijk betrekking op publishers die verschillende producten toelichten en bijvoorbeeld top 10 lijstjes publiceren met geteste producten. Goed om te weten: deze update heeft dus géén betrekking op beoordelingen van kopers over producten.

Wat is er veranderd voor reviewers en waar moet je op letten?

    1. Autoriteit

Ten eerste is het belangrijk dat je als schrijver van een review aantoont dat je beschikt over kennis van het product of de service. Op die manier laat je aan de lezer van je review blijken dat het een zinvolle recensie is. Dit doe je door bijvoorbeeld specifieke kenmerken van het product of de dienst te omschrijven.

    1. Bewijs

Aanvullend op het eerste punt: bewijs wat je schrijft. Dit kun je doen door audio- of videomateriaal toe te voegen. Op die manier toon je aan dat je de benodigde kennis hebt om het product of de dienst te beoordelen. Daarnaast toont het aan dat je bijvoorbeeld het product daadwerkelijk zelf hebt gebruikt en dat je review dus gegrond is.

    1. Wees objectief

Zorg ervoor dat de review die je plaatst objectief en onpartijdig is. Op deze manier voorkomt Google dat je je eigen product de hemel in plaatst of juist een concurrerend product afkraakt. Wanneer je iets aanprijst, wees dan ook duidelijk waarom. Is je review minder positief? Toon dit dan ook aan. Ook hier geldt: je review wordt versterkt wanneer je bewijs toevoegt.

Tot slot kunnen links naar andere reviews jouw review versterken. Wees origineel, maar houd het kort en krachtig. Benieuwd naar meer informatie over de Google Review Update 2023? Bekijk de video hieronder!

Aanmelden nieuwsbrief Search Update

Zo, jij bent weer up-to-date! Je kunt nu aan de slag met de nieuwste trends binnen zoekmachinemarketing van mei 2023. Wil je maandelijks op de hoogte blijven van alle trends? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de nieuwste ontwikkelingen in je mailbox.

Wil je liever direct praktisch aan de slag met jouw vindbaarheid? Bekijk dan eens onze diensten: organic search, paid search, social search en video search. Of plan direct een vrijblijvende kennismaking!

Op de hoogte blijven?

Ontvang 1x per maand de nieuwsbrief per e-mail!

    #seo
    #sea
    #updates

    Luuk

    Luuk is sinds 2019 actief als Search Marketeer. In die jaren die volgden schreef hij artikelen voor gevestigde online magazines, creëerde hij nieuwe niche websites met een hoge organische vindbaarheid en hielp klanten met hun zichtbaarheid in zoekmachines. Als founder van The Online Guides helpt Luuk nog meer klanten met vindbaarheid en blijft hij op de hoogte van de snel veranderende wereld van zoekmachinemarketing.

    Meer blogs door Luuk
    Blijf op de hoogte
    Volg ons op LinkedIn
    Bel ons direct
    088 - 603 18 01
    Mail ons direct
    info@theonlineguides.nl
    Search Updates ontvangen?
    Schrijf je in!