Search Update

Search Update
SEO & SEA updates van maart 2025

Home Blog Search Update – SEO & SEA updates van maart 2025

In de Search Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste search trends en ontwikkelingen. Hierdoor blijf jij op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden op het gebied van zoekmachinemarketing en kun je ze direct toepassen in je werkzaamheden. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Ontdek hieronder alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing in maart 2025 met onder andere nieuwe functies in Google Ads, de test van Microsoft met een nieuwe zoekfunctie en updates in Google Lens.

Inhoudsopgave

    1. Meer flexibiliteit en betere inzet van Google Ads
    2. Microsoft test AI-gestuurde zoekfunctie ‘Copilot Search’
    3. Google Ads introduceert nieuwe creatieve functies voor adverteerders
    4. Google Ads test landingspagina-navigatie nog beter
    5. Google Lens makkelijker te gebruiken en krijgt AI integratie

Meer flexibiliteit en betere inzet van Google Ads

Google geeft Responsive Search Ads (RSAs) meer flexibiliteit door AI dynamisch koppen, beschrijvingen en assets te laten combineren. Hierdoor worden advertenties relevanter en effectiever. Soms kan Google beschrijvingen weglaten als dat de betrokkenheid verhoogt.

Daarnaast kunnen ongebruikte koppen nu als sitelinks worden ingezet en mogen tot twee RSA-koppen de sitelinkruimte vullen. Dit maximaliseert je advertentie-impact en verbetert de gebruikerservaring. Deze update is wereldwijd beschikbaar, dus ook in Nederland.

google ads

Microsoft test AI-gestuurde zoekfunctie 'Copilot Search'

Microsoft test een nieuwe versie van Bing: Copilot Search. Copilot AI wordt hierbij gebruikt om een andere stijl van zoekresultaten te bieden. Die blauwe links worden vervangen door AI-gebundelde antwoorden. Microsoft wil hiermee de kloof tussen “traditioneel zoeken” en “Copilot antwoorden” overbruggen om het op te nemen tegen ChatGPT. Copilot Search zal volgens Microsoft niet vervangend worden voor Bing, maar wordt gezien als aanvulling.

bing copilot search

Google Ads introduceert nieuwe creatieve functies voor adverteerders

Google Ads heeft drie nieuwe functies gelanceerd om advertenties te verbeteren. Ten eerste kun je nu met generatieve AI afbeeldingen van volwassenen creëren, waardoor je meer aansprekende lifestyle-beelden kunt gebruiken. Daarnaast geven asset audience recommendations je suggesties voor de meest effectieve afbeeldingen voor je doelgroep. Tot slot is er een bèta voor retailers die campagnes hebben met productfeeds, maar geen extra creatieve middelen hebben geüpload. Je kunt namelijk het toevoegen van tekst-, beeld- en video-assets testen.

Hieronder zie je een voorbeeld van de asset audience recommendations.

Google ads assets

Google Ads test landingspagina-navigatie nog beter

Google heeft zijn advertentiekwaliteitssysteem verbeterd en kan nu beter landingspagina’s van advertenties testen. Zo zorgt Google dat je na het klikken op een advertentie op een relevante en gemakkelijk navigeerbare landingspagina terechtkomt. Is dat niet het geval? Dan wordt de advertentie minder vaak vertoond.

google ads landingspagina

Google Lens makkelijker te gebruiken en krijgt AI integratie

iPhone-gebruikers kunnen nu met Google Lens direct hun scherm doorzoeken in Chrome en de Google-app, zonder een screenshot te maken. Je kunt eenvoudig zoeken door te tekenen, te highlighten of te tikken. Binnenkort verschijnt er ook een Lens-icoon in de adresbalk van Chrome, net als op desktop. Probeer het via het drie-dotmenu en kies “Zoek dit scherm” met Google Lens. Deze update is wereldwijd beschikbaar.

Je kunt nu ook nog meer unieke of onbekende objecten herkennen met behulp van AI. Je hoeft geen vraag meer toe te voegen aan je visuele zoekopdracht—AI. Zie je bijvoorbeeld een bijzondere auto en wil je meer weten over de textuur van de motorkap? Maak een foto met Lens en krijg direct een AI-antwoord. Deze update is uitgerold voor Engelstalige gebruikers in landen met AI-overzichten.

Google Lens

Aanmelden nieuwsbrief Search Update

Zo, jij bent weer up-to-date! Je kunt nu aan de slag met de nieuwste trends binnen zoekmachinemarketing van maart 2025. Wil je maandelijks op de hoogte blijven van alle trends? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de nieuwste ontwikkelingen in je mailbox.

Wil je liever direct praktisch aan de slag met jouw vindbaarheid? Bekijk dan eens onze diensten: organic search, paid search, social search en video search. Of plan direct een vrijblijvende kennismaking!

Op de hoogte blijven?

Ontvang 1x per maand de nieuwsbrief per e-mail!

    #updates
    #seo
    #sea

    Celine

    Na haar studie begon Céline als content marketeer maar al snel vond zij haar weg richting SEO. Zoekwoordenonderzoeken en teksten schrijven? Laat dat maar aan Céline over. Met haar SEO optimalisaties heeft zij vele websites beter vindbaar weten te maken. Als SEO specialist bij The Online Guides helpt Céline nog meer klanten online beter vindbaar te worden.

    Meer blogs door Celine
    Blijf op de hoogte
    Volg ons op LinkedIn
    Bel ons direct
    088 - 603 18 01
    Mail ons direct
    info@theonlineguides.nl
    Search Updates ontvangen?
    Schrijf je in!