Google Search Generative Experience: nieuwe AI zoekresultaten
Search Generative Experience gaat een stapje verder dan de tekstuele zoekresultaten die we gewend zijn. Google geeft hierbij antwoorden op specifieke zoekopdrachten, gegenereerd door – je raadt het al – AI!
De opkomst van AI in Google uit zich op verschillende manieren voor zoekopdrachten. Bij bijvoorbeeld commerciële short tail zoekwoorden met hoog zoekvolume wordt verwacht dat advertenties niet volledig zullen verdwijnen, maar dat ze een plek krijgen binnen het zoekresultaat.
Zoekwoorden die tussen longtail en shorttail inzitten, hebben vooral een informatieve zoekintentie. Omdat AI gegenereerde antwoorden veel toegevoegde waarde kunnen bieden voor dit soort zoektermen, verwachten websites die verkeer genereren uit dit soort zoekopdrachten een daling in bezoekers.
Deze verandering heeft ook impact op webshops. Google Shopping wordt nog belangrijker, omdat goed georganiseerde productinformatie de mogelijkheden vergroot om producten te promoten in door AI gegenereerde antwoorden. Met behulp van door AI gegenereerde teksten kunnen belangrijke elementen van producten benadrukt worden en kunnen de best beoordeelde producten worden getoond.
Wie gebruik wil maken van de nieuwe mogelijkheden van Google, kan zich inschrijven op de wachtlijst van Google Search Labs.