Search Update

Search Update
SEO & SEA updates van juni 2023

Home Blog Search Update – SEO & SEA updates van juni 2023

In de Search Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste search trends en ontwikkelingen. Hierdoor blijf jij op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden op het gebied van zoekmachinemarketing en kun je ze direct toepassen in je werkzaamheden. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Ontdek hieronder alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing in juni 2023 met onder andere de nieuwe AI functies in Google Ads en Google Merchant Center Next!

Inhoudsopgave

  1. SSL is géén boost voor je SEO
  2. Advertentievrije zoekmachine ‘Neeva’ na 4 jaar offline
  3. Google Ads maken met behulp van AI
  4. Google Search Generative Experience: nieuwe AI zoekresultaten
  5. Merchant Center versus Merchant Center Next
  6. Aanmelden nieuwsbrief Search Update

SSL is géén boost voor je SEO

SSL, wat staat voor Secure Sockets Layer, is een certificaat voor veilige internetverbinding. Websites met dit certificaat worden beveiligd door het HTTPS protocol, wat zorgt voor een veilige verbinding voor bezoekers. Daarnaast zorgt HTTPS ervoor dat de bezoeker daadwerkelijk gebruik maakt van de juiste server en niet van een neppe website.

In 2014 stimuleerde Google het genereren van veilige websites door HTTPS een rankingsfactor te maken. Websites met een HTTPS protocol kregen een hogere positie in de zoekmachine. Nu – 10 jaar later – komt Google terug op deze rankingsfactor. In 2019 was al 97% van de websites beveiligd met een HTTPS verbinding. Omdat de meeste websites dus een beveiligde verbinding hebben, geeft HTTPS en dus SSL geen SEO-boost meer. Daarmee telt de rankingsfactor voortaan slechts als lichtgewicht.

Advertentievrije zoekmachine ‘Neeva’ na 4 jaar offline

Neeva is ontstaan uit de behoefte van Sridhar Ramaswamy – een voormalige medewerker van Google – om een advertentievrije zoekmachine op de markt te brengen. Hij was ervan overtuigd dat een zoekmachine zonder advertenties een betere ervaring zou bieden aan gebruikers. Vanuit die visie werd in 2019 Neeva gelanceerd.

Slechts 4 maanden na de lancering van de zoekmachine had Neeva een half miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Er volgde een uitdaging bij het werven van nieuwe gebruikers en economische omstandigheden waren doorslaggevend voor het stopzetten van de zoekmachine.

Toch betekent het einde van de zoekmachine niet het einde van Neeva. Het team is van plan te onderzoeken hoe ze hun expertise op het gebied van zoekopdrachten, taalmodellen en AI kunnen toepassen in andere ondernemingen.

Google Search Generative Experience: nieuwe AI zoekresultaten

Search Generative Experience gaat een stapje verder dan de tekstuele zoekresultaten die we gewend zijn. Google geeft hierbij antwoorden op specifieke zoekopdrachten, gegenereerd door – je raadt het al – AI!

De opkomst van AI in Google uit zich op verschillende manieren voor zoekopdrachten. Bij bijvoorbeeld commerciële short tail zoekwoorden met hoog zoekvolume wordt verwacht dat advertenties niet volledig zullen verdwijnen, maar dat ze een plek krijgen binnen het zoekresultaat.

Zoekwoorden die tussen longtail en shorttail inzitten, hebben vooral een informatieve zoekintentie. Omdat AI gegenereerde antwoorden veel toegevoegde waarde kunnen bieden voor dit soort zoektermen, verwachten websites die verkeer genereren uit dit soort zoekopdrachten een daling in bezoekers.

Deze verandering heeft ook impact op webshops. Google Shopping wordt nog belangrijker, omdat goed georganiseerde productinformatie de mogelijkheden vergroot om producten te promoten in door AI gegenereerde antwoorden. Met behulp van door AI gegenereerde teksten kunnen belangrijke elementen van producten benadrukt worden en kunnen de best beoordeelde producten worden getoond.

Wie gebruik wil maken van de nieuwe mogelijkheden van Google, kan zich inschrijven op de wachtlijst van Google Search Labs.

Via: youtube.com | Engadget

Merchant Center versus Merchant Center Next

Het gebruikersaantal van Google Merchant Center is de afgelopen twee jaar verdubbeld. Google hoopt deze stijgende lijn te behouden door het platform nog gebruiksvriendelijker te maken. Daarbij worden ook verbeterpunten voor Merchant Center Next besproken.

Laatstgenoemde is een vergelijkbare versie van het platform, maar dan ontworpen om kleinere bedrijven te helpen zich online zichtbaar te maken en op die manier groei te bevorderen. Een belangrijke verbetering die daarbij aansluit, is het vereenvoudigde proces voor het importeren van producten. Ook verbetert Google de visuele weergave van prestatie-inzichten, zodat ze makkelijker te begrijpen zijn.

Merchant Center Next is al beschikbaar voor nieuwe gebruikers. Het doel van Google is om kleinere bedrijven de komende tijd te laten groeien en de nieuwe versie eind 2024 wereldwijd beschikbaar te stellen. Huidige gebruikers ontvangen bericht wanneer de nieuwe versie klaar is voor gebruik.

Via: youtube.com | Smarter Ecommere (smec)

Aanmelden nieuwsbrief Search Update

Zo, jij bent weer up-to-date! Je kunt nu aan de slag met de nieuwste trends binnen zoekmachinemarketing van juni 2023. Wil je maandelijks op de hoogte blijven van alle trends? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de nieuwste ontwikkelingen in je mailbox.

Wil je liever direct praktisch aan de slag met jouw vindbaarheid? Bekijk dan eens onze diensten: organic search, paid search, social search en video search. Of plan direct een vrijblijvende kennismaking!

Op de hoogte blijven?

Ontvang 1x per maand de nieuwsbrief per e-mail!

    #seo
    #sea
    #updates

    Luuk

    Luuk is sinds 2019 actief als Search Marketeer. In die jaren die volgden schreef hij artikelen voor gevestigde online magazines, creëerde hij nieuwe niche websites met een hoge organische vindbaarheid en hielp klanten met hun zichtbaarheid in zoekmachines. Als founder van The Online Guides helpt Luuk nog meer klanten met vindbaarheid en blijft hij op de hoogte van de snel veranderende wereld van zoekmachinemarketing.

    Meer blogs door Luuk
    Blijf op de hoogte
    Volg ons op LinkedIn
    Bel ons direct
    088 - 603 18 01
    Mail ons direct
    info@theonlineguides.nl
    Search Updates ontvangen?
    Schrijf je in!