Search Update

Search Update
SEO & SEA updates van december 2024

Home Blog Search Update – SEO & SEA updates van december 2024

In de Search Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste search trends en ontwikkelingen. Hierdoor blijf jij op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden op het gebied van zoekmachinemarketing en kun je ze direct toepassen in je werkzaamheden. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Ontdek hieronder alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing in december 2024 met onder andere video componenten in Google zoekcampagnes en 24-uursweergave in Google Search console.

Inhoudsopgave

    1. Google Ads test video componenten in zoekcampagnes
    2. Google Shopping vernieuwd met AI-functies
    3. Google test AI-overzichten in zoekresultaten met Gemini 2.0
    4. Google Ads introduceert brand guidelines voor Performance Max-campagnes
    5. Google Search Console biedt nu ’24-uursweergave’

Google Ads test video componenten in zoekcampagnes

Google Ads test momenteel het toevoegen van video componenten aan zoekadvertenties. Dit is weer een teken dat video’s steeds belangrijker worden en een prominentere plek krijgen in de zoekmachine.

Het is nog niet bekend wanneer deze functie beschikbaar komt voor alle Nederlandse adverteerders.

google ads video component in search ads

Google Shopping vernieuwd met AI-functies

Google Shopping is in de Verenigde Staten volledig op de schop gegaan met behulp van AI, wat resulteert in een gepersonaliseerde winkelervaring. De nieuwe homepage toont een feed met producten en video’s die zijn afgestemd op jouw voorkeuren, gebaseerd op eerdere zoekopdrachten en YouTube-activiteit.

Daarnaast biedt Google Shopping AI-gegenereerde samenvattingen met belangrijke overwegingen voor je zoekopdrachten en toont het producten die aan je behoeften voldoen. Ook zijn er verbeterde deal-functies – zoals prijsvergelijking en prijsalerts – om de beste aanbiedingen te vinden.

google shopping ai

AI-overviews worden versterkt met het nieuwe Gemini 2.0

Google test momenteel AI-overviews in zoekresultaten die worden aangedreven door het nieuwe Gemini 2.0-model. Door het gebruik van Gemini 2.0 kunnen deze overzichten complexere vragen beantwoorden en bijvoorbeeld zelfs switchen van taal tijdens het gebruik. Gemini 2.0 kan namelijk zelf denken, plannen, zich dingen herinneren en actie ondernemen. In onderstaande video zie je hoe Gemini 2.0 wordt gebruikt voor Project Astra en Project Mariner waar gebruikers de AI tool testen.

De AI-overviews zijn nu nog in beperkte testfase, maar Google plant een bredere uitrol begin volgend jaar.

Google Ads introduceert brand guidelines voor Performance Max-campagnes

Google Ads heeft brand guidelines geïntroduceerd voor Performance Max-campagnes. Hiermee kun je bepalen hoe je merk wordt weergegeven in geautomatiseerde advertenties, door specifieke lettertypen, kleuren, bedrijfsnamen en logo’s op campagneniveau in te stellen.

Deze functie werd aangekondigd tijdens Google Marketing Live en is nu beschikbaar in sommige accounts. Door deze instellingen te gebruiken, zorg je voor een consistente merkidentiteit in je advertenties.

google ads brand guidelines

Google Search Console biedt nu '24-uursweergave'

Google Search Console heeft een nieuwe functie toegevoegd: de ’24 hours’ view. Hiermee kun je bijna real-time gegevens zien, met updates van de laatste uren. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de eerdere vertraging van 2-3 dagen. Je krijgt nu een duidelijk beeld van hoe je site presteert, bijvoorbeeld na een nieuwe contentpublicatie of technische update. Deze functie is wereldwijd beschikbaar.

google search console 24 hours view

Aanmelden nieuwsbrief Search Update

Zo, jij bent weer up-to-date! Je kunt nu aan de slag met de nieuwste trends binnen zoekmachinemarketing van december 2024. Wil je maandelijks op de hoogte blijven van alle trends? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de nieuwste ontwikkelingen in je mailbox.

Wil je liever direct praktisch aan de slag met jouw vindbaarheid? Bekijk dan eens onze diensten: organic search, paid search, social search en video search. Of plan direct een vrijblijvende kennismaking!

Op de hoogte blijven?

Ontvang 1x per maand de nieuwsbrief per e-mail!

    #seo
    #sea
    #updates

    Celine

    Na haar studie begon Céline als content marketeer maar al snel vond zij haar weg richting SEO. Zoekwoordenonderzoeken en teksten schrijven? Laat dat maar aan Céline over. Met haar SEO optimalisaties heeft zij vele websites beter vindbaar weten te maken. Als SEO specialist bij The Online Guides helpt Céline nog meer klanten online beter vindbaar te worden.

    Meer blogs door Celine
    Blijf op de hoogte
    Volg ons op LinkedIn
    Bel ons direct
    088 - 603 18 01
    Mail ons direct
    info@theonlineguides.nl
    Search Updates ontvangen?
    Schrijf je in!